سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کنسول های بازی از گذشته تا امروز

رشد کنسول های بازی

آنچه که امروزه از کنسول های بازی در دسترس گیمرها قرار گرفته است، حاصل تلاش های سال های متمادی مهندسان و طراحان است. پلی استیشن 4، ایکس باکس و دیگر کنسول های لوکس امروزی، یک روزه به دنیا نیامده اند! بلکه حاصل گذر از مسیرهای پر پیچ و خمی هستند. امروزه غول های عظیم طراحی بازی های رایانه ای در تلاش برای ربودن گوی سبقت از رقیبان خود هستند. این رقابت در سالهای اخیر شتاب بیشتری به خود گرفته است. از این روست که هر روزه شاهد رونمایی از یک محصول جدید تر و خیره کننده در دنیای بازی های رایانه ای هستیم. این بازی ها با بهره گیری از بروز ترین تکنولوژی های روز دنیا بازی هایی را رونمایی می­کنند که هر گیمری انگشت به دهان می­ ماند.

پلی استیشن 4 و هرآنچه که امروزه پیش روی گیمرها قرار دارد، به عنوان نسل هشتم بازی های رایانه ای شناخته می­شود.

کنسول های بازی با ایده های مختلفی خلق شدند و هر کدام در دوران خود محبوبیت های شگفت انگیزی داشتند. محبوبیت هایی که با گذشت زمان و ناچارا جایشان را به کنسول های جدید و پیشرفته تر می­دادند.

اولین کنسول شناخته شده در سال 1972 ساخته شد. جعبه جادویی که رالف بائر 4 سال برای ساخت آن تلاش کرد. این پدربزرگ دوست داشتنی عمر کنسول های بازی را 44 ساله ثبت کرده است. طبیعی است که اولین محصول ساخته شده نقایص فراوانی داشته باشد. همین نقایص رفته رفته عمر این کنسول را به پایین رساند و در نهایت پس از گذشت 5 سال کنسول پدربزرگ بدرود حیات گفت.

کنسول های بازی تولد دوباره خود را مدیون اختراع ریزپردازنده ها می­دانند. پس از ابداع ریز پردازنده ها کنسول های بازی مجددا پا به عرصه تکنولوژی گذاشتند. این بار امیدوار تر و با انگیزه تر!

آتاری و مگناوکس دو شرکتی بودند که در ساخت کنسول های بازیهای ویدیویی پیش قدم شدند. بازی هایی که به راحتی با اتصال به تلوزیون ها قابل نمایش بودند. کاسیو، پاناسونیک، پایونیر و فیلیپس چهار شرکتی بودند که بعدها وارد رقابت در ساخت کنسول بازی های ویدیویی شدند. تا اینجای بحث متعلق به نسل اول کنسول های بازی بود. نسل دوم کنسول های بازی با همت شرکت هایی همچون نینتندو، سگا و آتاری به حیات خود ادامه داد و در طول این مدت 15 کنسول مختلف با یکدیگر به رقابت پرداختند. در نسل سوم هم همچنان سه شرکت مذکور به رقابت با یکدیگر پرداختند که حاصل آن تولد 13 کنسول بازی بود.

نسل چهارم نسل فراموشی کنسول های آتاری بود و یکه تاز این عرصه تنها نینتندو سگا بودند.

نسل پنجم را نسل شکوفایی سونی و تحول شگفت انگیزی در عرصه بازی های ویدیویی می­دانند. در این دوره سونی با عرضه پلی استیشن تبدیل به تنها تولید کننده محبوب بازی های رایانه ای شد. اولین پلی استیشنی که در اختیار گیمرها قرار گرفت، انتظارات را نسبت به بازی های رایانه ای چند پله بالا تر برد. کیفیتی که پلی استیشن عرضه کرد در مقابل کنسول های هم دوره خود باور نکردنی بود.

نسل ششم کنسول های بازی وارد یک دوره پختگی شد. سلیقه بازی ها به سرعت تغییر کرد و رقبا مسیر پیشرفت خود را بر اساس همین سلایق تعیین کردند.

حال دیگر سونی گودال عظیمی بین نسل خود و نسل های پیشین ایجاد کرده بود. بطوری که دیگر رغبتی برای یادآوری کنسول های پیشین وجود نداشت.

سونی که دیگر نامی آشنا در صنعت بازی های رایانه ای بود، با رونمایی از پلی استیشن 2 حریف می­طلبید! در این میان مایکروسافت با عرضه ایکس باکس مقتدرانه وارد میدان رقابت شد. ناگفته نماند نینتندو سگا همچنان در تلاش برای رقابت با این دو غول عظیم بودند.

مایکروسافت، سونی و نینتندو نسل هفتم بازی های رایانه ای را در دست داشتند. ایکس باکس 360 با کیفیت HD یکی از شاگرد ممتازهای نسل هفتمی ها بود!

و اما نسل هشتم کنسول ها! سونی با رونمایی از PS4 حجت را بر گیمرها تمام کرد. هر تصوری که از بازی های رایانه ای در ذهن داشتید، پاک کنید و گوش جان بسپارید به ندای PS4 !

PlayStation 4 با فروشی بالغ بر 76 میلیون دستگاه و ایکس باکس وان با تعداد 39 میلیون دستگاه یکه تازان عرصه بازی های رایانه ای شدند. تا به امروز این دو غول عظیم در صنعت بازی های رایانه ای همچون دو اسب تیزپا به شدت در حال رقابت با یکدیگر هستند. به حدی که هر بار منتظران را شگفت زده می­کنند. تا کنون پیشرفت خارق العاده کنسول بازی های رایانه ای همگان را انگشت به دهان گذاشته است. خدا داند که ادامه مسیر چه شگفتی هایی مردم را متعجب خواهد کرد.

امروزه با توجه به سقوط ارزش ارز ایران و و نیز افزایش امنیت بازی های PS4 و نیز ناتوانی در استفاده رایگان از بازی های پلی استیشن 4، این کنسول ها به مجموعه باز یهای لوکس پیوستند. به طوری که خرید کنسول و حتی خرید جدید ترین بازی های اختصاصی هرکدام، بسیار هزینه بر خواهد شد. مجموعه کلاب رنتر با اجاره PS4 لذت استفاده از این بازی های لوکس و پر هزینه را برای همگان ممکن ساخته است.